Kandydaci na prezydenta stoczą bój o głosy w internecie

Joanna Berendt, Joanna Miziołek
Tegoroczna kampania prezydencka będzie pierwszą, w której na masową skalę wykorzystany zostanie w Polsce internet. Wszyscy kandydaci, mając w pamięci ubiegłoroczną zwycięską kampanię Baracka Obamy, przygotowują się już do ostrego zwarcia w sieci i zapowiadają rewolucję technologiczną.

Andrzej Olechowski już wie, że oprócz obecności na wszystkich ważnych profilach społecznościowych wykorzysta też telewizję internetową, za pomocą której będzie kontaktował się z wyborcami. Donald Tusk już zaczął przymiarki do zwiększenia swojej aktywności w sieci, czego dowodem jest jego nowa, profesjonalna strona internetowa.

Podobnie prezydent Lech Kaczyński, do niedawna unikający wszelkich nowinek, teraz tak bardzo zaprzyjaźnił się z siecią, że życzenia świąteczne złożył Polakom właśnie za jej pośrednictwem.

O ile jednak w kampanii wykorzystane zostaną najnowsze technologie, to kierować nią będą starzy, sprawdzeni spin doktorzy, którzy zapewniali już swoim liderom dobre wyniki w poprzednich wyborach. Jerzy Szmajdziński z SLD stawia na Danutę Waniek i chce zaprosić do współpracy Jacques'a Séguélę, współautorów sukcesu wyborczego Aleksandra Kwaśniewskiego.

Lech Kaczyński postawi na głównych spin doktorów PiS - Michała Kamińskiego i Adama Bielana - dzięki którym został prezydentem w 2005 roku. A Donald Tusk szefem swojego sztabu wyborczego uczyni ponownie Sławomira Nowaka, natomiast Igora Ostachowicza głównym specjalistą od wizerunku. Obaj politycy przyczynili się do zwycięstwa PO w 2007 roku.

Ci ludzie to fachowcy śledzący uważnie światowe trendy politycznych zmagań i wiedzą, że dziś nie da się ich prowadzić, pomijając wirtualną przestrzeń. Poza tym przeniesienie kampanii do sieci jest w kryzysie znacznie tańsze i lepiej widziane przez wyborców niż wydawanie pieniędzy na kosztowne spoty telewizyjne.

- Specjaliści od komunikacji politycznej będą mieli bardzo utrudnione zadanie, bo kandydaci są już dobrze znani wyborcom, więc rewolucji wizerunkowej nie będzie - mówi profesor psychologii marketingu politycznego Wojciech Cwalina. Szykują się natomiast, co przewiduje ekspert od marketingu politycznego Piotr Czarnowski, tak dobrze znane z poprzednich wyborów kampania negatywna i wzajemne obrzucanie się oskarżeniami. - Spin doktorzy będą mieli tu bardzo dużo do powiedzenia - mówi Czarnowski.

Rząd znosi kolejne ograniczenia.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3