Jednodniowe manewry powietrzne odbyły się 12 października w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, gdzie amerykańskie F22 Raptor, Polskie samoloty F16 oraz MiG29 wspólnie z włoskimi myśliwcami Eurofighter Typhoon wykonywali planowe zadania. To także demonstracje siły sojuszu i współdziałania. Przećwiczono umiejętności lotników, wspólne planowanie oraz techniki i taktykę bojową.
W 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego generał brygady Ömer Nafiz Gülmezoğlu z NATO Allied Air Command podkreślił, że misja Air Shielding jest znakiem spójności i solidarności w NATO.
Obecny w Łasku zastępca inspektora sił powietrznych generał brygady pilot Ireneusz Nowak zaznaczył, że przestrzeń powietrzna jest stale monitorowana a najlepszą metodą unikania konfliktu, jest budowanie silnych sił zbrojnych i odstraszanie potencjalnego przeciwnika.
Zadaniem amerykańskich F22 i włoskich myśliwców Eurofighters Typhoon, obecnych w Polsce w ramach misji Air Shielding, jest przede wszystkim patrolowanie przestrzeni powietrznej i współpraca z polskimi siłami powietrznymi.
Wspólne ćwiczenia i patrole przestrzeni powietrznej realizowane są przez F-22 Raptor z 90. Eskadry Myśliwców amerykańskich, które stacjonują w Łasku oraz włoskich EF2000 z XII Gruppo, jakie stacjonują w Malborku.
Celem misji NATO Air Shielding jest zapewnienie osłony i ochrony wschodniej flanki Sojuszu od Morza Bałtyckiego po Morze Czarne. Mają eliminować zagrożenia, jakie może nadejść z powietrza.
- Jesteśmy tu, by wspierać misję NATO Air Shelding. Pokazujemy naszym sojusznikom, że jesteśmy w stanie odpowiedzieć na każde zagrożenie o każdej porze - zapewnia pułkownik Michael "Popeye" Kendall dowódca 90. Eskadry Myśliwców.
Jak mówi, od czasu operowania na europejskim teatrze działań, amerykańskie F22 prowadziły ćwiczenia z więcej niż dziesięcioma sojusznikami w NATO.
12 października w manewrach Air Shielding uczestniczyły polskie samoloty Casa C-295. Wszystkie sojusznicze maszyny uczestniczyły w symulowanym alarmowym poderwaniu myśliwców. Ćwiczono także loty w szyku, takie jak na przykład bliskie formacje i eskortowanie oraz przechwytywanie maszyn.
Amerykańskie F-22 stacjnują w bazie w Łasku od końca sierpnia 2022 roku. Myśliwce piątej generacji odbywają regularne loty patrolowe.
Z kolei włoskie Eurofighter Typhoon od końca lipca startują z lotniska w Malborku, skąd wykonują misję NATO Air Policing, by reagować na potencjalne zagrożenie nad Bałtykiem. Współpracują z polskimi MiG29.
Włoskie Eurofighter F-2000A pochodzą z 4, 36, 37 i 51 skrzydła włoskich sił powietrznych i zostaną w Malborku do końca października. Współpracowały z myśliwcami z Węgier i Niemiec, a także z polski mi F16 z 32 BLT, które pełnią misję Baltic Air Policing na Litwie i w Estonii.
Ich zadaniem jest między innymi przechwytywanie rosyjskich myśliwców, które pojawiają się w przestrzeni powietrznej nad Bałtykiem. Taki incydent ostatni miał miejsce 6 października. Włoskie Eurofighters oraz duńskie F16 zareagowały na rosyjską obecność nad Morzem Bałtyckim. Rosyjski myśliwiec nie skontaktował się z wieżą kontroli lotów, nie przedstawił planu lotu ani nie używał transpondera. Uznano, że może stanowić zagrożenie dla ewentualnych lotów cywilnych.
Wszystkie myśliwce biorące udział w misji, patrolujące przestrzeń krajów bałtyckich, są dowodzone przez Sojusznicze Dowództwo Powietrzne w Ramstein.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?