Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zostało wybrane logo Suwałk

Robert Orzechowski
Po zapoznaniu się z pięćdziesięcioma opiniami, które wpłynęły do Urzędu Miejskiego, prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz, podjął decyzję dotyczącą wyboru logo miasta.

Logo to będzie stanowiło całość z projektem constansu wizualnego oraz Księgą Identyfikacji Wizualnej Suwałk. Wybrano projekt określany jako „suwalskie słońce" z wieżami suwalskich budowli.

Urząd Miejski w Suwałkach na podstawie zapytania ofertowego zlecił zaprojektowanie systemu identyfikacji wizualnej agencji Metamorphosis Brand Communication, specjalizującej się m.in. w budowie marek miast (m. in Koszalin, Oleśnica, Sosnowiec, Sieradz, Puławy). Jako warunek realizacji zlecenia Suwałki wskazano konieczność wykorzystania przy projektowaniu systemu założeń, wcześniej wypracowanej, Strategii Promocji Suwałk, wraz z istniejącym sloganem miasta: „Pogodne Suwałki".

Agencja zaproponowała pięć projektów logo (wraz z subwersjami, w sumie jedenaście projektów). Były to projekty o charakterze tematycznym, tzn. pozwalające wprost uchwycić przedstawiane motywy oraz projekty o charakterze bardziej symbolicznym - bardziej abstrakcyjnie przedstawiające motywy lokalnej tożsamości. Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz zdecydował, że logiem Suwałk będzie tzw. „suwalskie słońce".

W warstwie graficznej wybrany projekt logo przedstawia odręczny rysunek mającej budzić skojarzenia ze słońcem, przy czym jako promienie słoneczne występują najbardziej charakterystyczne wieże budowli suwalskich. Część graficzna logo (sygnet) ma formę otwartą, symetryczną, organizowaną na kształcie koła. Wykorzystano gradację kolorów ciepłych i zimnych - od ciemnych pomarańczy i żółci, przez niebieskie do granatu. Logotyp (napis: „Suwałki") wykonany został przy użyciu czcionek sugerujących odręczność (pisanie pędzlem), co wprost nawiązuje do odręczności i zaokrąglonych kształtów samego znaku (sygnetu).

W warstwie treściowej wykorzystano wskazania powstałej wcześniej Strategii Promocji Suwałk, a w szczególności wypracowaną osobowość marki zdefiniowaną jako „pogoda ducha". Po przeprowadzonej analizie zapisów strategii promocji, istotę marki Suwałki zinterpretowano jako: miasto nastawione na rozwój (modernizację), jednak we własnym tempie; w oparciu o własne, oryginalne zasoby. A także - Suwałki to miasto bardzo przyjazne - dla mieszkańców i przyjezdnych. Te treści pozycjonowania marki Suwałki przyjęto jako punkt wyjścia.

Poszukując symbolu „oryginalnych zasobów" miasta uznano, że mogą nim być wieże najbardziej znaczących suwalskich budowli, które ucieleśniają tradycje wielokulturowości Suwałk. Dlatego wieże skomponowano tak, aby reprezentowały różnorodność tradycji. Przedstawiono więc syntetycznie - klasztor wigierski, katedrę św.Aleksandra, molennę staroobrzędowców, kościół ewangelicki, kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa oraz - w centrum - ratusz miejski. Syntetyczność ujęcia budowli podkreśla, iż chodzi bardziej o tradycje, które wieże te przywołują, niż jedynie o wyznania religijne, związane z poszczególnymi świątyniami. Wieża ratusza miejskiego w sposób oczywisty reprezentuje czynnik łączący - siłę spajającą wszystkich mieszkańców, wszystkie tradycje, pozwalającą harmonijnie funkcjonować elementom suwalskiej wielokulturowości.

Bezwzględnym wskazaniem Strategii Promocji jest konieczność zaprojektowania logo tak, aby wywoływało „skojarzenia pogodowe". Przy czym, przez „pogodowość" należy rozumieć zarówno dosłowne rozumienie elementów związanych z pogodą, oraz rozumienie symboliczne. W tym drugim przypadku, jak pokazują badania, „pogodowość" kojarzona jest z: „słonecznością", „radością", przyjaznością", „powodzeniem".

Motyw wielokulturowości (aspekt tradycji miasta) został dlatego zestawiony z motywami „pogodowymi" - zarówno w sensie dosłownym, jak i symbolicznym. Reprezentują je: motyw słońca - najbardziej oczywisty wyraz „pogodowości", ale także symbol „radości", „przyjazności", „powodzenia" oraz motyw gradacji kolorów (kolory wież), zaczerpnięty z rozkładu kolorów map pogodowych. Wieże są tu niejako „podziałkami" na symbolicznym termometrze - pokazują zakres temperatury: od wysokiej do niskiej (aspekt nowoczesności). W ten sposób rozstrzygnięto problem, iż „skojarzenia pogodowe" wiążą się przede wszystkim z fazą ciepłą pór roku, natomiast Suwałki powszechnie kojarzą się z „biegunem zimna". W zaproponowanym rozwiązaniu „suwalskie słońce" harmonijnie łączy zarówno aspekt „ciepła", jak i „zimna". Ilość siedmiu wież - podkreśla jeszcze motyw „szczęścia", wiązany powszechnie w naszej kulturze z liczbą siedem. Ważnym zestawem skojarzeń związanych ze słońcem, są także - element „czynny", „aktywny", „racjonalny", inaczej mówiąc, słońce jest symbolem racjonalnego, uporządkowanego rozwoju (a właśnie takie założenia zawiera Strategia Promocji Suwałk).

Nowe logo Suwałk określane jako „suwalskie słońce" harmonijnie łączy różnorodność elementów tożsamości miasta. Łączy motywy tradycji (wieże reprezentujące lokalne kultury) i nowoczesności (gradacja kolorów, zaczerpnięta z map pogody); łączy kolory - ciepłe i zimne - reprezentujące skojarzenia pogodowe - na poziomie dosłownym („biegun zimna") i symbolicznym („radość", „powodzenie"). W naszym zamyśle nowe logo powinno być symbolem przyjazności, aktywności i powodzenia - nowej fazy dynamicznego rozwoju Suwałk.

Źródło: Urząd Miasta w Suwałkach

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto