Program "Wizyty Studyjne" należy do działań kluczowych w programie międzysektorowym. Jego celem jest rozwój współpracy i wymiany dobrych praktyk, związanych z realizacją strategii uczenia się przez całe życie. Program finansuje wizyty kadry kierowniczej i ekspertów z zakresu edukacji ogólnej oraz wizyty osób zaangażowanych w kształcenie i doskonalenie zawodowe.
Grecka wizyta była przyczynkiem do wymiany doświadczeń w zakresie szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Uczestnicy wizyty - 14 osób z 12 krajów europejskich oraz Grecy przez 5 dni poznawali krajowe systemy edukacji każdego z uczestników, jego dobre i złe strony, ciekawe rozwiązania organizacyjne i prawne, problemy występujące w krajach i sposoby walki z nimi. Stwierdzono zgodnie, że systemy edukacji w Europie, systemy kształcenia nauczycieli itp. mają bardzo wiele podobieństw, chociaż oczywiście występują różnice, wynikające ze specyfiki kraju, regionu, religii oraz różnego nasilenia imigracji. Zgodnie wszyscy podkreślili, że problemy finansowe występują we wszystkich systemach. Różne też jest zaangażowanie rodziców w system edukacji. Najbardziej na współpracę z rodzicami nastawieni są Hiszpanie.
Najbardziej szczegółowo wszyscy zapoznali się z greckim systemem edukacji, jego specyfiką, problemami i osiągnięciami.
"Poprzez wizyty w szkołach na wszystkich etapach edukacyjnych, w tym szkołach specjalnych i zawodowych, a następnie omawianie obserwowanych lekcji, dyskusje z nauczycielami i dyrektorami szkół, osobami zajmującymi się edukacją na Korfu i w Narodowej Agencji poznaliśmy szczegółowo system edukacji Grecji. Jest on zbliżony do polskiego. Różnice polegają głównie na konieczności prowadzenia działań adaptacyjnych dla imigrantów w związku z dosyć dużą grupą dzieci pochodzących z innych krajów. Podobne problemy mają zresztą i inne kraje, których przedstawiciele uczestniczyli w wizycie - największe we Francji, ale podobnie jest w Finlandii Wielkiej Brytanii czy Szwecji.
Mnie najbardziej podobało się rozwiązanie Fińskie, w którym nastawienie do imigrantów jest bardzo przyjacielskie, przy nastawieniu na zachowanie ich odrębności narodowej.
System edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce różni się niewiele od europejskich przykładów. Ciekawym rozwiązaniem, moim zdaniem godnym naśladowania, są klasy specjalne w szkołach publicznych."
Z polskich rozwiązań największe zainteresowanie wzbudził pomysł powołania Szkoły Romskiej w Suwałkach.
Uczestnicy spotkania bardzo byli zainteresowani Suwałkami i Suwalszczyzną. Podobał im się prezentowany krajobraz i walory turystyczne. Wielu uczestników już planuje pobyt na naszym terenie latem!
Źródło: Marek Zborowski-Weychman
Zapisz się do newslettera! Dodaj też swój artykuł lub prześlij swoje zdjęcia!
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?