MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Wigierskie Spotkania Chorałowe

ro2
W dniach 23-25 kwietnia, w Domu Pracy Twórczej w Wigrach, Stary Folwark, odbędą się Wigierskie Spotkania Chorałowe. Formuła spotkań ścisłe nawiązuje do średniowiecznej tradycji „schola gregoriana” (szkół śpiewu gregoriańskiego) oraz wzorców wykonawczych i interpretacyjnych przekazywanych przez opactwo benedyktyńskie w Solesmes (Francja). Początek nowożytnej odnowy chorału gregoriańskiego jest ściśle związany z powrotem życia monastycznego do opactwa Solesmes.

Ta mała miejscowość, około 250 km na południowy - zachód od Paryża, znana jest na całym świecie z piękna i dostojności odprawianej tam liturgii, a w niej śpiewu chorału gregoriańskiego również do chwili obecnej.

Inicjatorem prowadzonych tu prac nad reaktywowaniem autentycznego chorału był opat tego klasztoru Dom Gueranger, inspirator ruchu liturgicznego. Głównym zadaniem jego działalności stała się praca na przywróceniem pierwotnej formy chorału, tak aby poprzez powrót do źródeł czerpiąc z najstarszych rękopisów, zestawiając je ze sobą można było odnaleźć autentyczne melodie oraz opracować tradycyjny sposób ich wykonania.

Uważał on, że odnowa liturgii Kościoła musi iść w parze z odnową chorału, który powinien być nie tylko poprawny melodycznie i rytmicznie, ale winien być także poprawnie wykonany. (tom. Institutions Liturgiques). W myśl zasady: "res, non verba" rozpoczęto szereg prac badawczych nad najstarszymi przekazami chorałowymi.

Wśród specjalistów i badaczy chorału znaczenie benedyktyńskiego opactwa w Solesmes jest nieocenione. Mnisi wśród,których szczególne miejsce oprócz wcześniej wspomnianego Dom Guerangera zajmują również Paul Jausions, Joseph Portier, Dom Mocquereau, którzy zrekonstruowali średniowieczną wersje chorału gregoriańskiego wydając min. nową wersję Graduału rzymskiego obowiązującą w liturgii Kościoła Rzymskiego.

W badaniach rękopisów ustalano wpierw cechy paleograficzne i melodyczne, proweniencję i kopistów. Następnie dokonywano segregacji notacji oraz klasyfikacji melodycznej według grup formuł melodycznych wyłonionych na podstawie tablic porównawczych. Dopiero potem dla właściwej interpretacji rękopisów korzystano z informacji z pism teoretyków chorału, liturgistów i filologów. W oparciu o studium rękopisów wszczęto w Solesmes pod koniec XIX w. działalność wydawniczą. Ukazało się szereg wydawnictw oraz publikacji z dziedziny chorału. Wykonywanie śpiewów chorałowych przez mnichów z Solesmes jest wyjątkowe i zachwyca do dnia dzisiejszego.

Tegoroczna edycja Wigierskich Spotkań Chorałowych „Gregorianum” to kontynuacja spotkań warsztatowych, które odbywały się w latach 2008/2009 w Domu Pracy Twórczej
w Wigrach. Uczestnicy spotkań zapoznawać się będą z rysem historycznym chorału, z notacją a przede wszystkim praktyką wykonawczą średniowiecznych psalmodii, antyfon, responsoriów. Każdorazowe spotkanie kończył czynny udział uczestników jako scholi we Mszy św. sprawowanej po łacinie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zofia Zborowska i Andrzej Wrona znów zostali rodzicami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto