Po wizycie tajemniczych klientów w placówkach przeprowadzono szkolenia, ale niewiele to dało. Tylko w jednym sklepie sytuacja się nie powtórzyła.
Kilka lat temu, na zlecenie władz miasta wśród uczniów lokalnych szkół przeprowadzono ankietę dotyczącą m.in. spożywania alkoholu. Z dokumentu wynikało, że wielu nieletnich sięga po używki, najczęściej piwo. Jedno z pytań dotyczyło też możliwości zakupu trunków i wówczas ankietowani wskazali, że nie mają z tym zbyt wielkiego problemu. Potwierdziło to przeprowadzone właśnie badanie przez Centrum Działań Profilaktycznych w Wieliczce. Na jego zlecenie do sejneńskich sklepów zawitali tajemniczy klienci. Przy pierwszej próbie alkohol, najczęściej piwo usiłowała zakupić 18-letnia kobieta, ale wyglądająca na około 16 lat. Towarzysząca jej osoba udawała nietrzeźwą. Para odwiedziła wszystkie funkcjonujące w mieście 26 sklepy i w 14 z nich nie miała problemu z zakupem trunku. Wprawdzie w kilku ekspedientki zapytały o dowód osobisty, ale słysząc, że został w domu bez oporu sprzedały alkohol.
W ramach projektu pracownicy centrum przeprowadzili w sklepach szkolenie dotyczące konsekwencji sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Przypomnieli, że nawet za jednorazową sprzedaż niepełnoletnim grożą wysokie kary - z utratą zezwolenia włącznie. Kilka dni później znowu odwiedzili sejneńskie sklepy i okazało się, że niewielu wzięło sobie do serca wcześniejsze ostrzeżenia. Tym razem spośród 26 placówek tylko w połowie zażądano dokumentu potwierdzającego wiek klientki. W pozostałych – nie. Później tłumaczyli, że ocenili wiek klienta „na oko”, ale bez bufora ochronnego, który w krajach europejskich wynosi 25 lat. To oznacza, że osoby wyglądające na młodsze należy zawsze prosić o okazanie dokumentu tożsamości.
W Sejnach ekspedientki zatrzymały złodzieja. 22-latek ukradł alkohol i to nie pierwszy raz
W ocenie pracowników Centrum Działań Profilaktycznych wyniki badań przeprowadzonych w Sejnach wskazują na potrzeby cyklicznych kontroli i szkoleń sprzedawców alkoholu. Częstsze wizyty tajemniczych klientów mogą zwiększyć czujność sprzedawców i doprowadzić do wyeliminowania sprzedaży alkoholu nieletnim.
Pracownicy centrum zwracają uwagę na problem jakim jest bardzo wysoka rotacja personelu w sklepach i lokalach gastronomicznym. Z tej racji sugerują aby podobne audyty, aby były skuteczne przeprowadzać przynajmniej raz w roku.
Zobacz koniecznie: Jesteś na L4? Spodziewaj się kontroli ZUS**
**
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?