Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samoloty, lotniska i podróże lotnicze: jak lataliśmy w 2022 r.? Nowy raport ujawnia zachowania i preferencje pasażerów samolotów

Emil Hoff
Emil Hoff
Według raportu IATA przeciętny pasażer samolotu w 2022 r. to osoba w średnim wieku lub starsza, mężczyzna, pochodzący z Azji.
Według raportu IATA przeciętny pasażer samolotu w 2022 r. to osoba w średnim wieku lub starsza, mężczyzna, pochodzący z Azji. Szymon Starnawski /Polska Press, zdjęcie ilustracyjne
Statystyka jest podobno królową nauk, a przynajmniej pretendentką do tronu. Nowy raport międzynarodowej organizacji lotniczej pokazuje zachowania, preferencje i oczekiwania pasażerów samolotów w mijającym 2022 r. Kim jest statystyczny pasażer? Która grupa wiekowa lata samolotami najczęściej? Co decyduje o wyborze biletu lotniczego, a co najbardziej zniechęca do podróży? Sprawdźcie, czy statystyki ukazane w raporcie pasują także do Was.

Spis treści

Podróże samolotem 2022: spojrzenie statystyczne

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) opublikowało wyniki tegorocznego Globalnego Badania Pasażerów (Global Passenger Survey, GPS).

Raport pozwala stwierdzić, kim był statystyczny pasażer samolotu w mijającym 2022 r.: jakiej był płci, ile miał lat, skąd pochodził. Wyniki badania dają też dobre pojęcie o tym, jak ów statystyczny pasażer ocenia usługi lotnicze i jakie ma preferencje i oczekiwania dotyczące podróży w 2023 r.

Badanie GPS przeprowadzane jest od 2012 r. W tegorocznej ankiecie wzięło udział ponad 10 tys. pasażerów linii lotniczych, wywodzących się z 222 krajów i terytoriów na całym świecie. Nie ulega wątpliwości, że badanie GPS dość dobrze oddaje rzeczywistość i stanowi cenną pomoc dla branży lotniczej, a dla turystów i podróżników możliwość spojrzenia na siebie samych z perspektywy statystyki.

Przekonajmy się, jacy byli pasażerowie samolotów w 2022 r. Czy statystyczne uśrednienia IATA pasują do Was? Dajcie nam znać na Facebooku.

Czytaj też: Tanie loty: nielimitowane podróże lotnicze na jednym bilecie? Amerykańska tania linia wprowadza rewolucyjne rozwiązanie. Co już wiadomo?

Statystyczny pasażer samolotu 2022? Azjata w średnim wieku

Statystyki zebrane przez IATA pozwalają stworzyć obraz przeciętnego pasażera samolotu w 2022 r. Okazuje się, że jest to mężczyzna (63%) w wieku średnim lub starszym. 37% pasażerów miało od 41 do 55 lat, 28% od 56 do 75 lat. Młodsi pasażerowie, od 25 do 40 lat, stanowili 27% ogółu. Podróżni w wieku poniżej 25 lat to zaledwie 6% pasażerów.

Powyższa statystyka może podważać obraz turystyki jako domeny ludzi młodych, którzy śmiało ruszają na podbój świata, by dokończyć proces kształcenia swych poglądów i zainteresowań przed studiami lub w ich trakcie. Wydaje się, że w 2022 r. podróże lotnicze były jednak domeną osób o stabilnej sytuacji życiowej.

Jeśli chodzi o pochodzenie, 34% pasażerów wywodziło się z Azji, 27% z Ameryki Północnej, 23% z Europy. Ameryka Południowa podróżuje mniej – zaledwie 9% pasażerów wywodziło się z tego kontynentu – ale i tak dużo więcej niż Afryka i Bliski Wschód (po 3%).

Według raportu IATA przeciętny pasażer samolotu w 2022 r. to osoba w średnim wieku lub starsza, mężczyzna, pochodzący z Azji.
Według raportu IATA przeciętny pasażer samolotu w 2022 r. to osoba w średnim wieku lub starsza, mężczyzna, pochodzący z Azji. Szymon Starnawski /Polska Press, zdjęcie ilustracyjne

Satysfakcja z podróży lotniczych w 2022 r. lekko zmalała

Z raportu IATA wynika, że poziom satysfakcji z podróży lotniczych w 2022 r. wynosi przeciętnie 80% i jest o 2% niższy niż rok temu. Rok 2021 był pod względem poziomu satysfakcji pasażerów samolotów wyjątkowo udany, nawet mimo pandemii koronawirusa.

Rok 2022 jest mimo wszystko lepszy pod względem satysfakcji od 2021 r. na kilku polach: poziomu bezpieczeństwa, kontroli granicznej, procedur wejścia na pokład, komfortu na pokładzie i dotarcia do miejsca docelowego. We wszystkich tych kwestiach rok 2022, po zakończeniu pandemii COVID-19, góruje nad pandemicznym rokiem 2021.

Pasażerowie samolotów chcą wygody. Cena biletu wcale nie jest najważniejsza

Z badania GPS przeprowadzonego przez IATA wynika, że o kupnie biletu na samolot w 2022 r. wcale nie decydowała przede wszystkim cena (ją wskazało 39% badanych). Okazuje się, że o wyborze biletu decyduje w pierwszej kolejności bliskość lotniska – tak zadeklarowało aż 75% ankietowanych podróżników.

Wśród innych czynników, na które zwracają uwagę podróżni, jest np. łatwość kupna biletu lotniczego, i możliwość kontrolowania wszystkich usług turystycznych w jednym miejscu. Statystyka wskazuje więc, że turyści w 2022 r. oczekują od linii lotniczych przede wszystkim wygody i sprawnego działania.

Zachowania, wybory i preferencje pasażerów samolotów w 2022 r. wskazują, że najważniejszy jest dla nich komfort i wygoda, zarówno na etapie załatwiania
Zachowania, wybory i preferencje pasażerów samolotów w 2022 r. wskazują, że najważniejszy jest dla nich komfort i wygoda, zarówno na etapie załatwiania formalności, jak i samego lotu. Szymon Starnawski /Polska Press, zdjęcie ilustracyjne

Czytaj też: Wakacje 2023 oczami turystów. Ankieta zdradza najnowsze trendy i wskazuje, które kierunki są najpopularniejsze na wypoczynek 2023

Czas to pieniądz. Na lotnisku jak najkrócej

Skoro pasażerowie samolotów cenią sobie wygodę i sprawny przebieg podroży, nie dziwi, że nie lubią spędzać czasu na lotniskach. Według badania GPS pasażerowie w 2022 r. najchętniej spędzaliby na lotnisku poniżej godziny przed odlotem, a jeśli mają ze sobą tylko bagaż podręczny, to nawet poniżej pół godziny. Oczekiwanie na wylot w przypadku podróży z bagażem podręcznym i głównym mogłoby zostać wydłużone do 45 minut, ale do godziny tylko w przypadku osób niepełnosprawnych.

Oczekiwania różnią się oczywiście od rzeczywistości. W praktyce 42% pasażerów zgłosiło w ankiecie, że spędza na lotnisku przeciętnie od jednej do dwóch godzin, 25% załatwiało sprawy i błąkało się po halach odlotów od dwóch do trzech godzin, a jedynie 21% szczęściarzy spędzało na lotnisku przeciętnie od 30 do 60 minut.

Podróżni chcą spędzać na lotniskach jak najmniej czasu, ale w praktyce nadal trzeba czasem odczekać kilka godzin przed wylotem na upragnione wakacje
Podróżni chcą spędzać na lotniskach jak najmniej czasu, ale w praktyce nadal trzeba czasem odczekać kilka godzin przed wylotem na upragnione wakacje czy urlop. Adam Jankowski / polska press, zdjęcie ilustracyjne

Ekologia a podróże samolotami w 2022 r.

Czynnikiem, który staje się coraz bardziej istotny dla rosnącego odsetka pasażerów samolotów, jest reedukacja emisji dwutlenku węgla.

Zdania w tej kwestii są jednak nadal podzielone. 18% pasażerów wskazuje, że zwraca na to uwagę i świadomie stara się niwelować swój ślad węglowy, korzystając z usług, jakie proponują w tym zakresie linie lotnicze. Jednak aż 24% pasażerów deklaruje, że wcale nie jest zainteresowane zmniejszeniem emisji CO2. Najwięcej, bo 30% ankietowanych, nie wie, w jaki sposób mogłoby zmniejszyć emisję.

Co nas zniechęca do podróży lotniczych?

Badanie GPS pozwoliło także ustalić czynniki, które zniechęcają turystów do podróży lotniczych. Zapewne nie stanowi dla nikogo zaskoczenia, że najwięcej ankietowanych wskazało skomplikowane procedury wjazdowe jako czynnik najbardziej zniechęcający. Wstręt do załatwiania formalności i walki z biurokracją odczuwa aż 65% pasażerów. Szeroko pojęte wymogi imigracyjne to problem dla kolejnych 37%.

Biurokracja to jednak niejedyne utrapienie pasażerów samolotów, które czasem zmusza ich do zmiany planów. Koszty podróży zniechęciły w 2022 r. 12% pasażerów, a szacowany czas lotu – 8%.

Raport IATA wskazuje, że rozbudowane procedury wjazdowe są głównym czynnikiem, zniechęcającym turystów do podróży do danego kraju.
Raport IATA wskazuje, że rozbudowane procedury wjazdowe są głównym czynnikiem, zniechęcającym turystów do podróży do danego kraju. Krystian Dobuszyński/polska press, zdjęcie ilustracyjne

Czytaj też: Polska wśród najchętniej odwiedzanych państw świata – powstał nowy ranking. Czym nasz kraj zachwycił turystów?

Preferencje i oczekiwania pasażerów samolotów

Jeśli chodzi o samą podróż lotniczą i zwyczaje podróżnicze, znowu kryterium wygody zdaje się dominować zachowania i oczekiwania podróżników i turystów. Gdy chodzi o wizy, 66% ankietowanych chce je załatwiać sprawnie przez Internet, a 14% na lotnisku, choć 20% pasażerów nadal woli wybrać się do konsulatu, by załatwić sobie prawo wjazdu i pobytu do danego kraju.

44% pasażerów oczekuje, że będzie mogło odprawić się online, najlepiej możliwie wcześnie. Co ciekawe, popularność zyskuje identyfikacja biometryczna pasażerów. 75% ankietowanych deklaruje, że woli ten sposób sprawdzania tożsamości od paszportów i kart pokładowych. 88% osób, które posługiwały się już identyfikacją biometryczną, ocenia swoje doświadczenia jako pozytywne.

O tym, czy kupimy bilet na samolot, najczęściej decyduje bliskość lotniska, a nie cena konkretnego przelotu.
O tym, czy kupimy bilet na samolot, najczęściej decyduje bliskość lotniska, a nie cena konkretnego przelotu. Szymon Starnawski /Polska Press, zdjęcie ilustracyjne
Dodaj firmę
Logo firmy POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT S. A.
Warszawa, Komitetu Obrony Robotników 43
Autopromocja

Samolotem na wymarzone wakacje. Tego chcą pasażerowie na 2023 r.

Badanie GPS wskazało też kilka usług, które nie są jeszcze powszechnie dostępne, a z których wielu pasażerów samolotów skorzystałoby bardzo chętnie. 80% ankietowanych deklaruje, że czułoby się pewniej w podróży, gdyby mogło na bieżąco monitorować swój bagaż. Miło widziane są także elektroniczne przywieszki, które gwarantują, że w razie komplikacji w podróży nie będzie problemów z identyfikacją właściciela walizki.

67% pasażerów deklaruje, że chętnie skorzystałoby z usługi transportu swojego bagażu od miejsca zamieszkania do miejsca docelowego, bez konieczności taszczenia osobiście swoich walizek i plecaków.

Źródło: IATA

Czytaj też: Najlepszy hotel świata 2022. TOP 100 wyjątkowych noclegów: pałace, wille na palach, stare winnice, luksusowe namioty. Ile kosztują pokoje?

Prawa pasażera samolotu – czy je znasz?

Czy wiesz, jakie prawa przysługują Ci jako pasażerowi samolotu? Poniżej odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.

FAQ – prawa pasażera samolotu

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.

Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?

Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:

  • 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  • 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.

Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?

Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.

Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością

Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.

Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?

Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.

Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie

Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.

Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład

Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.

Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.

Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu

Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. 

Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.

Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?

Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Odwołany lot – możliwości pasażera

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów

Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?

Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).

Jakie odszkodowanie za odwołany lot?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:

  • dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
  • trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
  • trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
  • czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).

Zabierz energię ze sobą

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Samoloty, lotniska i podróże lotnicze: jak lataliśmy w 2022 r.? Nowy raport ujawnia zachowania i preferencje pasażerów samolotów - Strona Podróży

Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto