Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Protest w sprawie obwodnicy Prezydenta Czesława Renkiewicza

Robert Orzechowski
Czesław Renkiewicz, Prezydent Miasta Suwałk, 27 grudnia 2010r. wystosował protest do Cezarego Grabryczka, Ministra Infrastruktury w sprawie nieuwzględnienia budowy obwodnicy Suwałk w liście zadań priorytetowych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 - 2015.

Poniżej zamieszczamy treść apelu protestu

W związku z trwającymi konsultacjami społecznymi Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 zwracam się do Pana Ministra z prośbą o wpisanie budowy obwodnicy Suwałk w ciągu drogi S61 (obecnie droga krajowa nr 8) do załącznika 1a konsultowanego programu- Lista zadań priorytetowych których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku.

Suwalski Samorząd nie zgadza się na kolejne odłożenie w czasie terminu realizacji obwodnicy Suwałk.O budowie obwodnicy Suwałk i jej wariantach dyskutuje się już ponad
30 lat i nie widać końca tych dyskusji. Ostatnie deklaracje i obietnice zarówno przedstawicieli Rządu Rzeczpospolitej Polskiej, jak i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazywały że obwodnica Suwałk będzie projektowana i budowana łącznie z obwodnicą Augustowa.

Chciałbym przypomnieć Panu Ministrowi, że 24 lutego 2010r. w Białymstoku
w rozmowie z nieżyjącym już prezydentem Suwałk - śp Józefem Gajewskim - potwierdził Pan konieczność budowy obwodnicy Suwałk wspólnie z obwodnicą Augustowa, gdyż inaczej nie uda się rozwiązać problemu komunikacyjnego w tej części kraju. Podobnej treści deklaracje padły rok wcześniej podczas spotkania w dniu 24 marca 2009r. w Augustowie, gdzie wspólnie z ówczesnym Wicepremierem Grzegorzem Schetyną składał Pan publicznie deklaracje w sprawie wspólnej realizacji obu obwodnic do roku 2013. Próba wycofania się z tych deklaracji rozbudza w mieszkańcach Suwałk brak zaufania do Rządu Polskiego oraz pogłębia poczucie pozostawania w tzw. Polsce B. Ponadto jest sprzeczna z jedną
z podstawowych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej, która zakłada wyrównywanie różnic ekonomicznych i społecznych pomiędzy bogatymi i biednymi regionami wspólnoty.

Ponadto w piśmie Pana Jerzego Doroszkiewicza - Dyrektora Oddziału GDDKiA w Białymstoku z dnia 03.02.2009 roku jako planowany termin realizacji obwodnicy Suwałk wskazywano lata 2011-2013. Tym większe moje zdziwienie wywołał fakt, że w ramach konsultowanego obecnie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 realizacja obwodnicy Suwałk nie jest w ogóle wyszczególniona w załącznikach do tego Programu. Tylko domyślać się można że mieści się ona w poz. 37 załącznika nr 2 w części dotyczącej dróg ekspresowych w zadaniu pt."Budowa drogi S-61 od S-8 (Ostrów Mazowiecka) - Łomża-Stawiski-Szczuczyn-Ełk-Raczki-Suwałki-Budzisko (granica państwa). Realizacja zadań ujętych w tym załączniku przewidywana jest po 2013 roku, co odbieram w sposób jednoznaczny, że budowa obwodnicy Suwałk została przesunięta na bliżej nieokreślone lata po roku 2013. Ma to swoje potwierdzenie w zapisach tego Programu na str. 21, gdzie wśród priorytetów inwestycyjnych do roku 2015 droga ekspresowa nr 61 nie została w ogóle wymieniona.

Według podawanych wcześniej terminów obwodnica Augustowa i Suwałk miała być zrealizowana do końca 2014 roku. Obwodnica Augustowa jest już na etapie przetargu w formule „zaprojektuj i wybuduj", a obwodnica Suwałk niestety po raz kolejny jest odsuwana w czasie. Aktualnie na stronie internetowej GDDKiA Oddział w Białymstoku widnieje informacja o realizacji obwodnicy Suwałk w latach 2013-2015. Teraz dowiaduję się z projektu konsultowanego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, że budowa naszej obwodnicy została przesunięta poza rok 2013.

Chciałbym podkreślić, że nie będzie zgody mieszkańców Suwałk i Suwalskiego Samorządu na to by tiry jadące obwodnicą Augustowa kończącą się w szczerym polu na węźle „lotnisko", jechały dalej drogą powiatową nr 1148 B lub wojewódzką nr 655 w kierunku centrum miasta. Nie mogę zgodzić się na traktowanie mieszkańców Suwałk i Suwalszczyzny, jako obywateli drugiej kategorii, którym można obiecać wszystko, bo i tak nie trzeba będzie się z tego wywiązać. Domagam się zaprzestania łamania naszych konstytucyjnych praw oraz zapewnienia nam bezpieczeństwa i równych praw z mieszkańcami innych regionów Polski, gdzie drogi ekspresowe i autostrady są już budowane, albo będą budowane w ciągu najbliższych 2-3 lat chociaż natężenie ruchu samochodowego jest tam znacznie mniejsze niż w Suwałkach. Codziennie przez Suwałki i Suwalszczyznę przejeżdża około 7 tysięcy tirów i autobusów na dobę, i z roku na rok ich liczba rośnie o blisko jedna trzecią. Potwierdzają to mapki natężenia ruchu znajdujące się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Propozycje zawarte w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 są sprzeczne z publicznie głoszoną zasadą zrównoważonego rozwoju kraju. Przedstawione plany inwestycyjne wskazują jednoznacznie, że została podjęta świadoma decyzja, aby Suwałki i Suwalszczyznę skazać na cywilizacyjne zapóźnienie i komunikacyjną izolację, a tym samym aby stworzyć tu skansen gospodarczy i społeczny. Nie mogąc zgodzić się z takim stanem rzeczy, stanowczo protestuję i domagam się przedstawienia realnego harmonogramu prac związanych z budową obwodnicy Suwałk i ujęcia tej inwestycji w rządowych planach inwestycyjnych na najbliższe lata, tak by najpóźniej w roku 2013 możliwe było rozpoczęcie prac budowlanych. Dlatego też formalnie wnoszę o ujęcie budowy obwodnicy Suwałk do załącznika 1a konsultowanego Programu - Lista zadań priorytetowych których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku.

Władze Suwałk będą popierać każde działanie mające na celu przyspieszenie budowy obwodnicy, która bez wątpienia przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa i poprawy warunków życia mieszkańców Suwałk oraz zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej tego regionu. Na odcinku drogi krajowej nr 8 przebiegającej przez centrum Suwałk i przez największe osiedla mieszkaniowe nie ma dnia bez wypadku lub kolizji drogowej. Odkładanie w nieskończoność budowy obwodnicy największego w tym rejonie Polski miasta to wyraz lekceważenia jego mieszkańców. Budowa obwodnicy naszego miasta jest zadanie priorytetowym dla godnego i bezpiecznego życia mieszkańców Suwałk.

Apel, protest otrzymali też:

1. Pan Grzegorz Schetyna- Marszałek Sejmu RP
2. Pan Leszek Cieślik- Poseł na Sejm RP
3. Pan Jan Kamiński- Poseł na Sejm RP
4. Pan Damian Raczkowski- Poseł na Sejm RP
5. Pan Robert Tyszkiewicz- Poseł na Sejm RP
6. Pan Jarosław Zieliński- Poseł na Sejm RP
7. Pan Maciej Żywno- Wojewoda Podlaski
8. Pan Jarosław Dworzański- Marszałek Województwa Podlaskiego
9. Pan Bogdan Dyjuk- Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego
10. Pan Lech Witecki- p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
11. Pan Jerzy Doroszkiewicz- Dyrektor Oddziału GDDKiA w Białymstoku

Źródło: Urząd Miasta w Suwałkach

Regionalne potrawy województwa podlaskiego
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Napisz!
Poinforuj nas o swojej imprezie
Dodaj za darmo swoją firmę do naszej bazy
Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. **

Zapisz się do newslettera

**!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto