Profilaktyka może nas uchronić od wielu chorób serca

Anna Gryza-Aneszko
Anna Gryza-Aneszko
Paweł Drozdowski, kardiolog, ordynator Polsko-Amerykańskich Klinik Serca w Suwałkach, Grupa American Heart of Poland podkreśla, że profilaktyka to podstawa, aby uniknąć poważnych chorób
Paweł Drozdowski, kardiolog, ordynator Polsko-Amerykańskich Klinik Serca w Suwałkach, Grupa American Heart of Poland podkreśla, że profilaktyka to podstawa, aby uniknąć poważnych chorób
Lepiej zapobiegać niż leczyć - każdy słyszał to stwierdzenie, ale nie każdy bierze do serca. A to właśnie zapobieganie chorobom serca powinno być priorytetem każdego z nas.

Koniec września mija pod znakiem Światowego Dnia Serca. Intencją organizatorów jest, by Dzień ten stał się okazją do upowszechniania wśród społeczeństwa wiedzy o chorobach serca i naczyń ze szczególnym uwzględnieniem zachowań profilaktycznych.

- Niektórzy uważają, że serce to najważniejszy organ naszego ciała, odpowiedzialny za prawidłowe krążenie krwi - mówi Paweł Drozdowski, kardiolog, ordynator Polsko-Amerykańskich Klinik Serca w Suwałkach, Grupa American Heart of Poland. - Choroby układu krążenia są najczęstszą przyczyną zachorowań i śmiertelności populacji osób dorosłych. To się nie zmienia od wielu lat - dodaje.

Stanowią one 40% wszystkich przyczyn zgonów, a po 65 roku życia aż 53%.

- Przyczyną schorzeń kardiologicznych w 30% jest genetyka, na to nie mamy wpływu. Aż w 70% na choroby wpływa nasz styl życia - cukrzyca, otyłość, szczególnie otyłość brzuszna, nadciśnienie tętnicze, nieprawidłowe wartości lipidów w surowicy, mała aktywność fizyczna, niewłaściwa dieta, przewlekły stres czy palenie papierosów - wymienia doktor Drozdowski.

W każdej chwili, każdy może wprowadzić zmiany w swoim życiu. Przejście na odpowiednią dietę może być początkiem. Zaleca się jedzenie większej ilości warzyw i owoców, ograniczenie spożycia czerwonego mięsa, tłuszczów zwierzęcych, a także soli i produktów przetworzonych. Słodycze i napoje słodzone czy słone przekąski są również niewskazane. Niezdrowe produkty należy zamienić na te zbożowe z pełnego ziarna, warto jeść ryby, orzechy i nasiona.

- Utrzymanie prawidłowej masy ciała i przestrzeganie odpowiedniej diety, dostosowanej indywidualnie powinno być podstawą - podkreśla ordynator.

Unikać należy stresu przewlekłego czy toksyn uszkadzających serce, czyli papierosów (również e-papierosów)alkoholu i narkotyków.

- Zaleca się regularną aktywność fizyczną. Najlepiej minimum 75 minut intensywnego treningu na tydzień lub 150 minut treningu umiarkowanego. Zalecany jest wysiłek aerobowy trwający minimum 30 minut, 5-7 dni w tygodniu – wyliczył doktor z Polsko-Amerykańskich Klinik Serca.

Ponadto należy kontrolować systematycznie poziom cukru, ciśnienie tętnicze, poziom cholesterolu oraz trójglicerydów w surowicy, a jeżeli przekraczają dopuszczalne wartości niezwłocznie trzeba udać się do lekarza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ostrzał Kijowa. W trakcie operacji na sercu dziecka zabrakło prądu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie