Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2011. Arkusze i odpowiedzi z języka polskiego

Redakcja
Polskapresse
Sprawdź jeszcze raz czy dobrze napisałeś. Arkusze i odpowiedzi matury z języka polskiego 2011.

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie rozszerzonym

Matura 2011. JĘZYK POLSKI (POZIOM PODSTAWOWY) - ARKUSZ EGZAMINACYJNY

ODPOWIEDZI:
Język polski podstawowy - klucz odpowiedzi (PDF)

ODPOWIEDZI Z JĘZYKA POLSKIEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM - CZĘŚĆ DRUGA
Temat 1. Analizując wiersze Gdy tu mój trup… Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

PRZYKŁAD:

Wstęp:
Należy podać w nim definicję dwóch światów - świata marzeń i świata rzeczywistego i wytłumaczyć ich znaczenie w kontekście pojęcia "obraz". Warto także wspomnieć epoki w jakich tworzyli poeci i zwrócić uwagę na rys historyczny obu dzieł.

Rozwinięcie:

Adam Mickiewicz "Gdy tu mój trup ":

Ukazanie świata marzeń: pokazanie, że w utworze wieszcza jest to arkadia, kraina szczęśliwości. Że jest on wyidealizowany. Należy także zwrócić uwagę na piękne opisy przyrody, które uwypuklają sielski charakter tego świata. A także nawiązać do motywu narodu - jako rodziny i Polonii.
Ukazanie świata rzeczywistego: Opozycja do świata marzeń, trochę wampiryczna, w której nie ma miejsca na niewinną Polonię

Maria Pawlikowska- Jasnorzewska "Światło w ciemnościach":
Ukazanie świata marzeń: oniryzm (motyw), wprowadzający w świat marzeń, intymność i prywatność marzeń.
Ukazanie świata rzeczywistego: pokazanie, ze jest nieczuły, smutny, przygnębiający. Nawiązuje też do tradycji mitologicznych i biblijnych

Zakończenie:
Pokazanie podobieństw i różnic
Różnice: Mickiewicz - obraz uniwersalny, Pawlikowska-Jasnorzewska - różne techniki wyrazu - wampiryzm, oniryzm
Podobieństwa: obraz świata marzeń jest jakby opisem świata rzeczywistego

Temat 2. Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.

PRZYKŁAD:

Wstęp:
Należy zwrócić uwagę na rys historyczny (XX-lecie międzywojenne) w którym powstała powieść a także na rozwój psychologii, jej wpływ na literaturę a także na sposób budowania studium psychologicznego bohatera.

Rozwinięcie:
Przedstawienie Justyny Bogutówny, kochanki Zenona Ziembiewicza a także przedstawienie jej osoby przez pryzmat matki Zenona, Elżbiety - żony Zenona, a także samego Zenona.
Matka Zenona - podnosi jej hierarchię społeczną, Elżbieta patrzy na Justynę przez pryzmat ciąży z jej mężem. Dla Zenona jest ona najpierw obiektem seksualnym, potem zaczyna mu przeszkadzać fakt, że jest ona z nizin społecznych. Porównanie związku Zenona z Justyną do związków jego ojca z kochankami

Zakończenie:
Zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów nie pozwala na jednoznaczną ich ocenę, dodatkowo utrudnia ją psychologizacja powieści.

ODPOWIEDZI Z JĘZYKA POLSKIEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM - CZĘŚĆ PIERWSZA
ZADANIE 1
Pytania wprowadzają do tematu. Mają pokazać, że czytelnik przeżywa problemy, o których jest tekst. Mają pokazać, że jest on nie tylko odbiorcą, ale także uczestnikiem tego tekstu.

ZADANIE 2
Zdanie to oznacza, że rozmowa nie jest tym samym co komunikacja. Komunikacja łączy się z obustronnym zrozumieniem, a rozmowa nie.

ZADANIE 3
Komunikacja niewerbalna nie opiera się na słowach, ale przede wszystkim na kontakcie wzrokowym, gestach, sposobie mówienia, tonie głosu.

ZADANIE 4
WYZNACZNIKI SPÓJNOŚCI JĘZYKOWEJ: Tak więc. Jednak

ZADANIE 5
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców,

ZADANIE 6
W AKAPICIE 2: Polemizuje między innymi z przekonaniem, że komunikacja to tylko wygłaszanie własnych poglądów i opinii, które nie ma nic wspólnego z rozmową i słuchaniem siebie nawzajem.
W AKAPICIE 4: Nie zgadza się także z tym, że rozmowa nie jest nastawiona na reakcję odbiorcy.

ZADANIE 7
Ma ukazać to, że dla odbiorcy ważne jest jego podejście do rozmówcy. Służy przejściu od przedstawienia i opisania przebiegu rozmowy do zbudowania prawidłowej definicji komunikacji.

ZADANIE 8
Impresywna - ZDANIE NR 3
Poznawcza - ZDANIE NR 2

ZADANIE 9
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.

ZADANIE 10
C. wprowadzają element ironii.

ZADANIE 11
NAZWA ZABIEGU JĘZYKOWEGO: użycie czasu teraźniejszego
PRZYKŁAD: Osądzanie i szufladkowanie powodują, że rozmówca musi koncentrować się na obronie poczucia własnej wartości i nieustannie czuje się winny.

NAZWA ZABIEGU JĘZYKOWEGO: użycie bezokoliczników
PRZYKŁAD: Zamiast oceniać - co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie - trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.

ZADANIE 12
Akapit 7. ilustruje treść akapitu 6.przykładami barier językowych, które mogą przynieść nieefektywną komunikację.

ZADANIE 13
Po pierwsze dlatego, że część osób wychodzi z założenia, że zastraszonymi pracownikami da się lepiej kierować i lepiej budować sobie silną pozycję władcy, niż dbać o relacje partnerskie w zespole.
Po drugie część z nich uważa, ze efektywna komunikacja jest nie potrzebna, bo każda próba rozmowy może zostać odebrana jako słabość.

ARKUSZE
ARKUSZ Z JĘZYKA POLSKIEGO - POZIOM PODSTAWOWY

TEMATY
- Analiza porównawcza wierszy Mickiewicza i Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej oraz charakterystyka Justyny, bohaterki "Granicy" Nałkowskiej - takie tematy do wyboru mieli tegoroczni maturzyści na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Według maturzystów, w pierwszym z tematów trzeba było porównać świat marzeń i obraz rzeczywistości ukazane w zamieszczonych w arkuszu wierszach: "Gdy tu mój trup" Adama Mickiewicza i "Światło w ciemnościach" Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej.

Maturzyści, którzy wybrali drugi z tematów, mieli zaś, odnosząc się do zamieszczonych w arkuszu fragmentów "Granicy" Zofii Nałkowskiej, napisać charakterystykę Justyny, opisać jej relacje z Zenonem Ziembiewiczem oraz przestawić, jak ich relacje, postrzegane przez innych bohaterów powieści wpływają na widzenie jej postaci przez czytelnika.

Rozwiązujący test na poziomie podstawowym musieli także m.in. odpowiedzieć na pytania do zamieszczonego w arkuszu artykułu z "Poradnika Psychologicznego Polityki" na temat różnic między mówieniem a komunikacją.

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto