Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lokalne Centrum Sterowania w Suwałkach nie powstanie. Minister odrzucił prośbę posła Jarosława Zielińskiego

hel
W Suwałkach, mimo starań posła Jarosława Zielińskiego, nie powstanie niezbędne do obsługi Rail Baltiki Lokalne Centrum Sterowania.

Ministerstwo Infrastruktury uważa, że tego typu placówka w naszym regionie wystarczy jedna i zostanie utworzona w Ełku. Natomiast jeśli zmodernizowana będzie trasa Suwałki-Augustów - Sokółka, to na centrum też nie mamy szans. Planowane jest ono w Sokółce.

W tej sprawie suwalscy radni, niezależnie od sympatii politycznych mówią jednym głosem.
– Szkoda, centrum bez wątpienia podniosłoby rangę naszego miasta – mówi szef klubu PiS Jacek Juszkiewicz.
– Fatalna informacja – wtóruje mu przewodniczący Rady Miejskiej w Suwałkach Zdzisław Przełomiec. – Miałem nadzieję, że centrum regionalne, bo za takie należy uważać nasze miasto będzie miało LCS. Kolej to ogro-mna przyszłość i każda związana z nią inicjatywa jest bardzo ważna i dla miasta, i mieszkańców.

Spotkanie w sprawie Rail Baltiki w Suwałkach. Przebieg trasy jest już uzgodniony w mieszkańcami







Trwają prace przygotowawcze do budowy szybkiej kolei Rail Baltiki. W drugim kwartale tego roku ma być gotowe studium wykonalności, które określi nie tylko przebieg trasy, liczbę i miejsce dworców, ale też struktury organizacji i kierowania ruchem kolejowym. Inwestor sugeruje, aby Lokalne Centrum Sterowania powstało w Ełku i obsługiwało odcinek Ełk-Suwałki-Trakiszki. W tej sprawie, na wniosek NSZZ „Solidarność” przy Zakładzie Linii Kolejowych w Białymstoku interweniował poseł Jarosław Zieliński.

– Chcemy, aby takie centrum powstało też w Suwałkach – mówił podczas niedawnej konferencji prasowej.


Za takim rozwiązaniem przemawiał m.in. fakt, że w Suwałkach znajduje się dobra baza, Służba Ochrony Kolei, która mogłaby nadzorować infrastrukturę kolejową, wykwalifikowany personel, a w końcu duża liczba kontrahentów korzystających z miejscowych bocznic oraz punktów ładunkowych, których przedsiębiorstwa zlokalizowane są w pobliżu stacji Papiernia, Las Suwalski, Suwałki, Raczki czy Trakiszki. Mogliby oni załatwiać niezbędne formalności w łatwo dostępnym punkcie obsługi w Suwałkach.

Związkowcy obawiają się też, że brak Lokalnego Centrum Sterowania w grodzie nad Czarną Hańczą może w przyszłości przyczynić się do likwidacji Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku.
– Nie bez znaczenia jest też podniesienie rangi Suwałk jako miasta stanowiącego siedzibę byłego województwa suwalskiego – argumentował poseł.

Ale Ministerstwo Infrastruktury nie podzieliło tej opinii. W odpowiedzi na złożoną w Sejmie interpelację podsekretarz stanu Andrzej Bittel wyjaśnia, że na stacjach w Raczkach, Olecku czy Trakiszkach nie będą prowadzone prace rozładunkowe. A w Suwałkach będą, ale miasto zostanie wyposażone w tzw. łącznicę dzięki której nie będzie konieczna zmiana kierunku jazdy pociągu. A w takiej sytuacji można będzie zarządzać składami także z Ełku.
Andrzej Biatel dodaje, że nie jest to rozwiązanie nowatorskie. Funkcjonuje ono na innych trasach i się sprawdza. A o randze miasta świadczy nie Lokalne Centrum Sterowania, lecz wielkość ruchu pociągów pasażerskich i towarowych.




Pobierz bezpłatną aplikację Nasze Miasto i bądź na bieżąco!





Projekt techniczny Rail Baltiki ma być gotowy w III kwartale 2023 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na IV kwartał 2027.




Tu oglądasz: Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto