Ministerstwo Infrastruktury uważa, że tego typu placówka w naszym regionie wystarczy jedna i zostanie utworzona w Ełku. Natomiast jeśli zmodernizowana będzie trasa Suwałki-Augustów - Sokółka, to na centrum też nie mamy szans. Planowane jest ono w Sokółce.
W tej sprawie suwalscy radni, niezależnie od sympatii politycznych mówią jednym głosem.
– Szkoda, centrum bez wątpienia podniosłoby rangę naszego miasta – mówi szef klubu PiS Jacek Juszkiewicz.
– Fatalna informacja – wtóruje mu przewodniczący Rady Miejskiej w Suwałkach Zdzisław Przełomiec. – Miałem nadzieję, że centrum regionalne, bo za takie należy uważać nasze miasto będzie miało LCS. Kolej to ogro-mna przyszłość i każda związana z nią inicjatywa jest bardzo ważna i dla miasta, i mieszkańców.
Spotkanie w sprawie Rail Baltiki w Suwałkach. Przebieg trasy jest już uzgodniony w mieszkańcami
Trwają prace przygotowawcze do budowy szybkiej kolei Rail Baltiki. W drugim kwartale tego roku ma być gotowe studium wykonalności, które określi nie tylko przebieg trasy, liczbę i miejsce dworców, ale też struktury organizacji i kierowania ruchem kolejowym. Inwestor sugeruje, aby Lokalne Centrum Sterowania powstało w Ełku i obsługiwało odcinek Ełk-Suwałki-Trakiszki. W tej sprawie, na wniosek NSZZ „Solidarność” przy Zakładzie Linii Kolejowych w Białymstoku interweniował poseł Jarosław Zieliński.
– Chcemy, aby takie centrum powstało też w Suwałkach – mówił podczas niedawnej konferencji prasowej.
Za takim rozwiązaniem przemawiał m.in. fakt, że w Suwałkach znajduje się dobra baza, Służba Ochrony Kolei, która mogłaby nadzorować infrastrukturę kolejową, wykwalifikowany personel, a w końcu duża liczba kontrahentów korzystających z miejscowych bocznic oraz punktów ładunkowych, których przedsiębiorstwa zlokalizowane są w pobliżu stacji Papiernia, Las Suwalski, Suwałki, Raczki czy Trakiszki. Mogliby oni załatwiać niezbędne formalności w łatwo dostępnym punkcie obsługi w Suwałkach.
Związkowcy obawiają się też, że brak Lokalnego Centrum Sterowania w grodzie nad Czarną Hańczą może w przyszłości przyczynić się do likwidacji Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku.
– Nie bez znaczenia jest też podniesienie rangi Suwałk jako miasta stanowiącego siedzibę byłego województwa suwalskiego – argumentował poseł.
Ale Ministerstwo Infrastruktury nie podzieliło tej opinii. W odpowiedzi na złożoną w Sejmie interpelację podsekretarz stanu Andrzej Bittel wyjaśnia, że na stacjach w Raczkach, Olecku czy Trakiszkach nie będą prowadzone prace rozładunkowe. A w Suwałkach będą, ale miasto zostanie wyposażone w tzw. łącznicę dzięki której nie będzie konieczna zmiana kierunku jazdy pociągu. A w takiej sytuacji można będzie zarządzać składami także z Ełku.
Andrzej Biatel dodaje, że nie jest to rozwiązanie nowatorskie. Funkcjonuje ono na innych trasach i się sprawdza. A o randze miasta świadczy nie Lokalne Centrum Sterowania, lecz wielkość ruchu pociągów pasażerskich i towarowych.
Pobierz bezpłatną aplikację Nasze Miasto i bądź na bieżąco!
Projekt techniczny Rail Baltiki ma być gotowy w III kwartale 2023 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na IV kwartał 2027.
Tu oglądasz: Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?