Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gimnastyka śródlekcyjna i aktywne przerwy. Jak szkoły poradzą sobie z niechęcią uczniów do sportu? Rusza wyjątkowy projekt

OPRAC.:
Małgorzata Meszczyńska
Małgorzata Meszczyńska
Jak zachęcić uczniów do aktywności fizycznej?
Jak zachęcić uczniów do aktywności fizycznej? Szymon Starnawski/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
W ponad 600 szkołach woj. śląskiego rusza projekt, mający rozpowszechnić gimnastykę śródlekcyjną i aktywne spędzanie przerw pomiędzy lekcjami. Przygotowane przez szkoły pomysły ocenią specjaliści Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Na ich podstawie fachowcy od zdrowej aktywności opracują katalog dobrych praktyk.

Spis treści

Oderwać uczniów od tabletów i telefonów

Projekt „Szkolna Aktywność Fizyczna”, prowadzony jest przez Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we współpracy z Akademią Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. Przedsięwzięcie, które wspiera też Śląski Kurator Oświaty, skierowane jest do szkół podstawowych i ponadpodstawowych całego województwa śląskiego.

Jak przekonuje szef śląskiego sanepidu Grzegorz Hudzik, instytucja ta m.in. ocenia rozwój fizyczny uczniów, wady postawy powodowane m.in. przeciążeniem uczniowskich plecaków czy sprawdza higieniczny rozkład zajęć uczniów – m.in. pod kątem różnicowania i zasady rozdziału poszczególnych zajęć każdego dnia.

- Mamy czasy pochylania się nad tabletem, komputerem, siedzenia z telefonem – to wszystko generuje wady postawy i skutkuje zdrowotnie na przyszłe pokolenia. Stąd poprosiliśmy o radę metodyków Akademii Wychowania Fizycznego, o pomoc w opracowaniu skutecznej formy aktywności fizycznej wśród dzieci - wyjaśnił Hudzik.

Pomysł poparło kuratorium oświaty i podjęło się również rozpropagowania idei w podległych mu placówkach.

- W ten sposób zrodził się – choć nie jest wcale nowy – pomysł ćwiczeń śródlekcyjnych i międzylekcyjnych – mówi śląski inspektor sanitarny.

W zdrowym ciele zdrowy duch?

Śląska kurator oświaty Urszula Bauer podkreśla, że ruch jest warunkiem nie tylko dobrej kondycji fizycznej, ale również psychicznej. Wymiar zajęć wychowania fizycznego w szkołach podstawowych to zaledwie cztery godziny w tygodniu – i to jest zdecydowanie za mało.

- Dlatego warto dodać do tego wszystkie inne możliwości aktywności, które spowodują, że uczniowie będą mieli okazję więcej się ruszać – dodaje kurator.

- Program „Szkolna Aktywność Fizyczna” ma być swego rodzaju uzupełnieniem potrzebnego w szkole ruchu, ale też wyjściem naprzeciw tego, czego poszukują jego organizatorzy – przekonuje natomiast prof. Dorota Groffik z katedry wychowania fizycznego i adaptowanej aktywności fizycznej w Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.

Zgodnie z założeniami projektu to szkoły, pracując nad swoimi pomysłami na ćwiczenia śródlekcyjne i międzylekcyjne, będą dostarczać praktyk. Te najlepsze - po weryfikacji przez specjalistów – będą upowszechniane.

- Mamy rekomendacje aktywności fizycznej określone przez Światową Organizację Zdrowia. Wskazują one, że każde dziecko dziennie powinno spędzać ok. 60 minut na aktywności fizycznej – podkreśla prof. Groffik. - Nasze badania wskazują, że większość dzieci i młodzieży nie realizuje tej rekomendacji.

Gimnastyka śródlekcyjna – jak to zrobić?

Zgodnie z założeniami projektu, szkoły lub klasy, które chcą wziąć udział w programie, mają przygotować krótkie filmiki z własnymi pomysłami w kategoriach: „aktywna przerwa” i „ćwiczenia śródlekcyjne”. Zgłoszenia przyjmowane będą do 26 maja br. Do tej pory zgłosiły się 594 szkoły podstawowe i 39 ponadpodstawowych.

Ocenę merytoryczną filmów przeprowadzi prof. Groffik z katowickiej AWF wraz z zespołem metodyków. Autorów najwyżej ocenionych propozycji poznamy 5 czerwca 2023 r. Docelowo, na bazie przygotowanych przez poszczególne szkoły pomysłów, ma powstać katalog najlepszych praktyk w tym zakresie. Nauczyciele będą mogli korzystać z niego, uwzględniając warunki i możliwości swoich placówek.

Regulamin projektu, którego pierwsza część ma formę konkursu, dostępny jest na stronie WSSE w Katowicach. Organizatorzy liczą na to, że udział w przedsięwzięciu będzie sprzyjał integracji społeczności szkolnej, ale przede wszystkim pomoże upowszechnić aktywny sposób spędzania przerw międzylekcyjnych, zapobiegający uczniowskiej nudzie. Ma też wprowadzić nawyk gimnastyki śródlekcyjnej, poprawiającej kondycję psychofizyczną uczniów szkół podstawowych oraz średnich.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Gimnastyka śródlekcyjna i aktywne przerwy. Jak szkoły poradzą sobie z niechęcią uczniów do sportu? Rusza wyjątkowy projekt - Strefa Edukacji

Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto