Co zrobić UPO po rozliczeniu PIT przez Internet?

Redakcja
Urzędowe Poświadczenie Odbioru
Urzędowe Poświadczenie Odbioru
Zakończył się sezon rozliczeń podatkowych. Ten rok okazał się przełomowy dla fiskusa - za pośrednictwem Internetu rozliczyło się prawie milion Polaków. Każdy rozliczający się przez Internet dostał UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru.

Chociaż większość z nich skupia się teraz na oczekiwaniu na zwrot podatku, powinni również pamiętać o właściwym zabezpieczeniu elektronicznych dokumentów, poświadczających spełnienie obowiązku wobec skarbówki.

Chodzi tu głównie o UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. To jedyny ważny dla fiskusa dowód na dostarczenie zeznania do właściwej skarbówki. Warto zachować również samą deklarację, bynajmniej ze względu na możliwość sprawdzenia kwoty dochodu sprzed 2 lat. Jej podanie jest wymagane przy wysyłaniu PIT-a przez Internet. Dokumenty podatkowe należy trzymać przez 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Można je wydrukować i przechowywać w wersji papierowej bądź zapisać na twardym dysku komputera.

Ze względu na to, że coraz częściej korzystamy z przenośnych komputerów, które są bardziej narażone na fizyczne uszkodzenia niż tradycyjne, stacjonarne PC podatnicy decydujący się na drugie rozwiązanie powinni szczególnie zadbać o bezpieczeństwo swoich podatkowych plików. Nawet najbardziej sumiennie dbający o stan swojego laptopa e-podatnik może bowiem doświadczyć ataku złośliwego oprogramowania czy awarii komputera, które skutkują nieodwracalną utratą danych. W związku z tym, zaleca się sporządzanie kopii najważniejszych dokumentów przechowywanych na dyskach komputerów.

Do tego celu można użyć popularnych nośników optycznych czyli płyt CD i DVD. Mimo niskiego kosztu zakupu i prostoty stosowania łatwo ulegają one tak przypadkowemu niszczeniu jak i degradacji w wyniku działania promieni słonecznych czy zmian temperatury. Podobnie jest z pamięciami flash i pendrive'ami, które znakomicie sprawdzają się w codziennym przenoszeniu plików, jednak są zbyt podatne na uszkodzenia fizyczne aby archiwizować na nich dokumenty podatkowe. Innym sposobem na backup e-deklaracji jest ich przechowywanie na zewnętrznych serwerach.

Atrakcje Biebrzańskiego Parku Narodowego
Turysta w Białowieskim Parku Narodowym
Regionalne potrawy województwa podlaskiego

Z tego sposobu korzysta na co dzień wielu posiadaczy kont e-mail, którzy wysyłają na swoje skrzynki kopie ważnych plików. Dzięki temu mają do nich dostęp z dowolnego miejsca podłączonego do sieci. Darmowe skrzynki o coraz większych pojemnościach zachęcają do stosowania tego rozwiązania jednak problem może pojawić się przy próbie wyszukania pożądanego pliku na koncie. Zazwyczaj służą one do bieżącej korespondencji, więc znalezienie e-deklaracji, wśród setek innych maili staje się znacznie utrudnione.

Osoby, które chcą chronić swoje e-pity oraz inne ważne dokumenty elektroniczne mogą skorzystać również z usługi jaką jest backup danych online. Łączy ona zalety wymienionych wcześniej rozwiązań, zapewniając przy tym znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa i wygodę użytkowania. W przypadku backupu danych online zapewnione jest ono dzięki takim rozwiązaniom, jak: protokół SSL stosowany przy elektronicznych transakcjach finansowych oraz szyfrowaniu ASE, czyli kluczowi znanemu tylko posiadaczowi konta.

Zasada działania tych programów oraz ich obsługa jest prosta i intuicyjna, dzięki czemu może z nich korzystać każdy e-podatnik. Do archiwizacji najistotniejszych dokumentów wystarczają konta o niskich pojemnościach, do których dostęp jest bardzo często darmowy. W przypadku programu BitBank każdy użytkownik może skorzystać z 1 GB wolnej przestrzeni wirtualnej bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów – tłumaczy Wiktor Słup Ostrawski, Key Account Manager firmy TotalSafe, dystrybutora programu BitBank.

Niewątpliwą zaletą tej metody tworzenia kopii zapasowych e-pitów jest dostęp do nich w każdym momencie, z każdego miejsca na świecie. Programy nie przeszkadzają w bieżącej pracy, same dokonując zmian w zapisywanych na serwerach plikach. Przywracane z nich dane mają taki sam układ folderów, jak w komputerze. Przed wyborem programu do backupu danych online warto jednak sprawdzić lokalizację siedziby firmy i serwerów, na które wysyłane są kopie plików. Nie wszyscy dostawcy aplikacji przechowują dane w polskich data center. Tymczasem niektóre dokumenty (np. e-faktury) muszą być archiwizowane na terenie Rzeczpospolitej bądź Unii Europejskiej. Ponadto korzstanie z usług polskich dostawców przekłada się na uproszczoną komunikację w razie wystąpienia problemów bądź wszelkich innych wątpliwości dotyczących działania programu.

Informacja prasowa

Atrakcje Biebrzańskiego Parku Narodowego
Turysta w Białowieskim Parku Narodowym
Regionalne potrawy województwa podlaskiego

Jak będziemy wracać do normalności? Znamy etapy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3