Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu na ukończeniu. Już wkrótce tramwaje w Warszawie zyskają niezwykle nowoczesny obiekt

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Budowa zajezdni na Annopolu w ostatnim kwartale 2024 roku
Budowa zajezdni na Annopolu w ostatnim kwartale 2024 roku Tramwaje Warszawskie
Wielka, i najnowocześniejsza w Polsce, zajezdnia tramwajowa na Annopolu wygląda już na niemal gotową. Jeszcze w tym roku będą z niej korzystać pojazdy z taboru Tramwajów Warszawskich. Postęp prac w ostatnim kwartale 2023 roku możemy zobaczyć dzięki filmowi, który udostępniły nam Tramwaje Warszawskie. Szczegóły znajdziecie poniżej.

Coraz bliżej zakończenia prac

Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów i „nocować” będzie w niej ponad 150 tramwajów. To będzie też miejsce pracy dla ponad 430 osób. Jak mówi mi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich, część fachowców już została zatrudniona i wdrażana jest w swoje przyszłe obowiązki. Trudno bowiem sobie wyobrazić zatrudnienie tylu osób z dnia na dzień. Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 16 km. Obiekt będzie wyposażony w 100 zwrotnic, których większość (70 proc.) będzie przekładana automatycznie przez inteligentny system zarządzania jej pracą. Poniżej zobaczycie najnowsze zdjęcia z budowy.

Budowa zajezdni na Annopolu w ostatnim kwartale 2024 roku

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu na ukończeniu. Już wkrótce ...

W budynkach na terenie zajezdni trwają obecnie prace instalacyjne oraz wykończeniowe. Chociażby tynkowanie wnętrz czy układanie kafelków. Wszystko to odbywa się równolegle na trójwymiarowych modelach realizacyjnych w środowisku BIM (ang. Building Information Modeling), które umożliwiają ciągły i natychmiastowy dostęp do bieżących informacji o projekcie i wszystkich kosztach.

Inteligentna zajezdnia

Cały obiekt będzie zautomatyzowany i wyposażony w swój system informatyczny. Pozwoli to na automatyzację wielu czynności wykonywanych w podobnych obiektach ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne oraz bramy.

Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do systemu. Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić ich czas. Dla przykładu – ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia nawet 7 godzin w ciągu doby - informują tramwajarze. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest to suma zbliżona do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Budowa ma zakończyć się na przełomie zimy i wiosny tego roku. Przypomnijmy, że umowę na budowę zajezdni podpisano w grudniu 2021 roku, a zgodnie z zapowiedziami wykonawca ma 26 miesięcy na realizację inwestycji. Wygląda zatem na to, że wszystko uda się ukończyć niemal idealnie zgodnie z planem. Już wiosną powinny tam "nocować" tramwaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto